Indonesie wil maatregelen na gebroken vliegtuig

Nadat een vliegtuig van Adam Air in tweeen brak tijdens de landing, heeft de overheid maatregelen aangekondigd.

De Indonesische regering wil de 23 luchtvaartmaatschappijen die het land telt verbieden met vliegtuigen te vliegen die ouder zijn dan tien jaar. De maatregel moet ertoe leiden dat er minder vliegongelukken gebeuren maar volgens de meeste deskundigen speelt de leeftijd van een vliegtuig meestal geen rol bij ongelukken.

De maatregel zal een aantal luchtvaartmaatschappijen mogelijk de das omdoen of dwingen te fuseren. Minister van transport Hatta Rajasa zei dat de regering, die woensdag aan boord van de presidentiële trein kabinetsberaad hield over verbetering van de transportveiligheid, ook oude veerboten wil verbieden. Rajasa staat onder druk door een reeks ongelukken die zich de afgelopen tijd heeft voorgedaan: op 1 januari kwamen 102 mensen om het leven toen een zeventien jaar oud vliegtuig van budgetmaatschappij Adam Air in zee stortte en vorige week vloog in de Javazee een veerboot in brand.

Rajasa zei niet wanneer het verbod zou moeten ingaan. Het gebeurt in Indonesië geregeld dat ministers maatregelen aankondigen waar vervolgens nooit meer iets van wordt vernomen.

Momenteel moeten vliegtuigen worden afgeschreven als ze twintig jaar oud zijn. Volgens luchtvaartdeskundige Dudi Sudiboyo is de gemiddelde leeftijd van de ruim driehonderd vliegtuigen tellende Indonesische luchtvloot 10,5 jaar, wat betekent dat de luchtvaartindustrie enorme investeringen zou moeten doen als het verbod er komt. Volgens hem spelen factoren als onderhoud en het aantal uitgevoerde vluchten een grotere rol bij ongelukken dan de ouderdom van een vliegtuig. Wel zou het in zijn ogen goed zijn als luchtvaartmaatschappijen fuseren. "Indonesië zou vijf of tien grote maatschappijen moeten hebben, niet de 23 die er nu zijn."

[Copyright 2007, Novum]

Lees ook:Vliegtuig breekt na harde landing
Lees ook:Indonesische luchtvaartmaatschappijen op zwarte lijst
Lees ook:Air France- KLM in top tien veiligiste vliegmaatschappijen
Lees ook:Reizen met vliegtuig steeds veiliger
Lees ook:Bali luidt nieuwe jaar niet in met glas champagne

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Indonesie wil maatregelen na gebroken vliegtuig

  1. Wickie de viking

    Tja met een scheef oog kijk ik naar dit bericht. Waarom breekt deze Adam jet wel, schijnbaar netzo als haar zuster vliegtuigen.
    Leeftijd voor een vliegtuig zegt niet veel als je niet weet hoeveel Cycles dat ding heeft gemaakt. cycles is het getal voor een totale vluct. Elk vliegtuig word onderhouden via een ondehouds progamma en zo beleeft een vliegtuig elke 5 jaar krijgt een vliegtuig een complete overhaul. Mits je dit natuurlijk wel correct uitvoerd.
    Je kan ook kijken en niets “willen” zien of vinden.
    Mijn idee laat Adam en zijn andere broes “low butget cariers” maar even op de grond.

    Doei

    Wickie

      /  
  2. A. Clasener

    De international Civil Aviation Organization zou i.s.m. vliegtuigbouwers(zij kunnen prima het juiste onderhoudsschema opstellen) contolerende en sanctionerende bevoegdheid moeten hebben ,waaraan maatschappijen en regeringen gebonden zijn. Nu bepalen de willekeur en de kapitaalkracht van een maatschappij de(on)veiligheid van haar luchtvloot en piloten, passagiers en bewoners onder vliegroutes vogelvrij i.g.v. technische mankementen. Een zeer kwalijke zaak!
    A.C.

      /  
  3. Wickie de Viking

    Inderdaat U heb gelijk De ICAO en alle aangesloten landen eisen onderhoud progammas.
    Ook Indonesie is aangesloten en regeld alles onder ICAO eisen. Maar dit zecht niets als men dat niet kan checken. Aan gezien ik zelf in deze bizz zit ben ik bekend met de fraude mogelijkheden. En het gebreurd steeds meer dat vliegtuigen worden verkocht onder valse voorwendsellen, en niemand controleerd dit.
    Eielijk zou tijdens de doorverkoop er een verplichte inspectie moet worden uitgevoer door een onafhankelijk bedrijf. Ja wel… er worden inspecties uit gevoerd tijdens de export en import van een vliegtuig maar deze zijn heel supjectief en gevoelig voor onkunde / fraude.
    Hier begint de ellende al voor een nieuwe maatschpij. Niet genoeg kennis van zaken en hoge tijds druk. Ze laten zich beinvloeden door de Dikke DEAL tijdens de aan koop van. Maintenance personeel en crew moeten nog wennen aan het nieuwe vliegtuig. Over Down time word niet goed nagedacht immers er is geen reserve vliegtuig dus vliegen moeten ze.
    Kortom de Human factor is vaak toch de killer.

    En het is toch raar dat je als pax van uit de staart zit te kijken en na de landing is de vloer niet helemaal recht.

    Een aantal factoren houden me bezig.
    Een 737 is nagenoeg de meest verkochte kist.
    En dit vliegtuig is een sterke beer, netzoals de oude DC 3 dakota en een Fokker F27 on verwoestbaar. Waarom breekt er één boven zee en later één tijdens de landing.
    We nemen aan de de Crew goed getraind is.
    Dus ??? wie zal het weten ik ben benieuwd.

    Groeten

    Wickie

      /  
  4. ikkuhh

    wowww….
    wat un shit segg….
    ben blij da k r niej in sit:P
    xx ikkuhh

      /  
  5. alex

    he vliegfan toch wel lekker dat er iemand commentaar geeft die er wel verstand van heeft ik ga zelf studie volgen in luchtvaart ik ben nu automonteur maar wil graag doorstuderen als gwk mech. ik vind dat je interesant commentaar geeft,9 van de 10 mensen heeft geen idee waar ze het over hebben , trouwens, denk jij dat al die betweters goed om gaan met onderhoud van hun eigen auto ,ik denk van niet, wat ik bv tijdens een apk keuring te zien krijg liegt er vaak ook niet om en dan krijg ik de vraag of het niet nog een jaartje kan bv BANDEN MET 2 MM PROFIELDIEPTE !! haha sukkels en dan klagen over een vliegtuig.

      /  

Comments are closed.